Friday, 13 July 2012

5 ciri wanita yang lelaki harapkan

Assalamualaikum wbt…


Apa khabar semuanya? Setelah lama menyepi, aku kembali..hehe..Memang aku macam ni sekejap ada sekejap takde. Update blog ikut mood dan masa yang ada. Entry ni dah agak lama aku siapkan sebenarnya cuma belum ada kesempatan untuk diterbitkan. Tajuk pun agak cliche kan? Tapi peduli hape aku.haha..Hari tu aku ada terbaca tentang statistik lelaki dan perempuan bujang yang belum berkahwin mengikut umur dan sebab-sebabnya. Dekat mana aku dah lupa dan aku pun malas nak selongkar balik arkib negara kat rumah aku ni. Nak search dalam internet, banyak yang merepek pulak keluar. So,nevermind..Forget that. If you worry too much on the small details, you will only get older faster. 



Jadi apa yang membuatkan aku tertarik ialah salah satu dari penyebabnya iaitu belum jumpa calon yang sesuai. Then aku terfikir, punya la ramai rakyat Malaysia ni takkan takde sorang pun calon yang sesuai? Apa ciri-ciri calon yang dicari sebenarnya? Memandangkan aku ni seorang LELAKI, aku nak bagi la sedikit ciri-ciri yang mungkin dicari pada sorang perempuan pada pandangan mata aku ni. Atau mungkin ciri-ciri perempuan yang aku cari? Apakah? Haha..takpe, layan jela.


1)    Understanding




Yang ni aku percaya ramai tahu tapi tak ramai yang mampu buat. Tahu tapi tak amalkan takde guna jugak kan. Maksud understanding or memahami ni takde la susah sangat. Andai kata BF or bakal BF korang tu minat tengok kartun Jepun contohnya, biarkan jer dia dengan kartunnya tu. Yang penting jangan kutuk- kutuk dia kalau tak nak kena ketuk balik. Ini pantang ok? Tak perlu la korang pun kena paksa diri sendiri untuk minat apa dia minat. Dia mungkin akan seronok sebab korang pun nampak macam minat apa dia minat tapi korang pulak la yang tak seronok nanti. Sampai bila nak berpura kan? Sampai satu masa nanti mesti terbongkar punya. Tapi kalau betul-betul minat, itu lain.OK, NEXT!


2)    Tidak memaksa



Aha, paksa memaksa ni memang ramai yang amalkan. Ni fakta. Dah ramai member aku yang  jumpa perempuan jenis memaksa ni. Jiwa lelaki ni tak suka dipaksa-paksa. Korang halang dia dari buat apa dia nak buat, memang la dia hangin. Siap bagi kata dua pulak tu. Silap-silap korang pulak yang ditinggalkan. Contohnya rokok.. Korang paksa dia berhenti kalau sayangkan korang. Ada ke patut? Yeah, memang dia berhenti. Tapi depan korang jela.. Korang takde, berkotak-kotak la dia hisap. Tak percaya? Pegi la mengendap dia time dia melepak dengan member. Heh.. Sekali lagi, biarkan jer dia tu. Kalau dia mati, aku kan ada..haha..NEXT!


3)    Penyabar

Aha,ini penting. Kesabaran tu sangat dituntut dalam hubungan. Kalau mula-mula pun dah tak sabar dengan perangai dan kerenah BF/bakal BF korang, camne kalau nanti dah beranak pinak? Men think fast forward you know? Maju berlangkah-langkah ke depan. Mana la tau kalau-kalau ditakdirkan anak-anak pinak korang tu perangai sebijik macam bapak dia, kan haru tu. Sebab tu ada pepatah bapak borek anak rintik. Pernah dengar peribahasa mak? Nehi hey.. Pastu dapat pulak mak yang kurang sifat sabar, ada kemungkinan jadi kes dera la nanti. So, sabar tu penting.. Malas nak ulas panjang, kita NEXT aje..


4)    Pandai memasak


Asal boleh dimakan..Rupa buruk takpe.hehe..

Salah satu kriteria wajib seorang perempuan. Kalau tak tahu banyak, sikit pun takpe la. Bukannya nak suruh masak taraf sama dengan chef hotel pun. Asal boleh makan tanpa kena keracunan makanan dah kira OK la tu. Kaum lelaki ni bukan memilih sangat bab makan ni. Asal sedap, ada rasa dan boleh dimakan. Lelaki sangat suka kalau lauk yang dimasak menyerupai lauk yang mak dia masak walaupun bukan 100% sama.  So, korang-korang diluar sana, pandai-pandai la pegi memujuk mak BF/bakal BF korang supaya turunkan ilmu tu kat korang ye. Hehe.. NEXT!



5)    Lemah lembut dan sopan santun

Awek idaman ramai ni..hehe
 
Kalau dah namanya perempuan, haruslah mempunyai kelembutan dan kesantunan. Kelembutan dan kesantunan camne yang dicari? Dari segi percakapan dan perbuatan ler. Cakap dengan bahasa yang baik, bukan mencarut bagai. Tak manis derr..Perempuan yang ada ciri kelembutan dan kesopanan ni, memang dicari-cari la oleh lelaki. Harus aku akui, perempuan yang ada ciri ini dah makin pupus. Yang ada, yang jenis kalau gelak pun dah mengilai sebijik macam langsuir, makan kat kedai bersepah-sepah atas meja, kat mana la ciri kesopanan dan kelembutan tu ye? Konfem kena rejek terus. Haha.. ni pengalaman aku sendiri ni weh. Tak percaya, tanya aku..


**********************


Ok, cukup la kot aku bagi 5 jer ciri-ciri yang mungkin dicari *oleh aku..hehe*pada seseorang perempuan. Kalau di ikutkan banyak lagi tapi kalau aku list semua, dah jadi panjang berjela la pulak. So aku stop sampai no 5 jer. Harus di ingat, ini hanya pada pandangan aku sahaja. Bukan mewakili semua lelaki coz tak semua lelaki yang memilih berdasarkan apa yang aku kata ni. Bak kata pepatah, “ Beauty is in the eye of the beholder”. Sebarang bantahan sila suarakan di ruangan komen ye. Entry aku hari ni tamat disini..Sekian terima kasih


Gambar hiasan


Wokeh,ciossu!


p/s : Agak-agak korang bila next entry update yer?kekeke..:D

Sunday, 27 May 2012

Kesilapan yang disengajakan?


Assalamualaikum wbt…


Wah, dh bersarang, berdebu dan berhabuk sudah nampaknya blog ni. Mana owner blog ni? Mana? Aku menyepikan diri kerana kesibukan kerja tapi kenapa beliau pun turut menghilangkan diri? Aku tak tahu..siyes.. Aku pulak memang sibuk sejak kebelakangan ini dan agak kepenatan untuk menulis. Lagipun tiada isu baru yang nak aku bebelkan. Tapi kesian pulak kat blog ni macam terabai, aku postkan la satu entry. Takde la nampak macam terabai sangat kan?

Yay!!

Musim cuti sekolah datang lagi, budak-budak sekolah macam biasa, happy jer memanjang, boleh bangun tido lambat dan tengok tv sampai lebam. Aku pernah rasa aku tau la. Nasib baik mak aku sporting, tak marah aku nak cuti-cuti..hehe.. Tak lupa juga cuti sekolah juga menandakan masuknya ‘musim mengawan’ untuk kaum manusia. Maklum la, semua duk pakat buat kenduri kahwin sana sini. Kalau buat hari biasa, tak meriah katanya. Bagi aku, sama jer kot..Setakat kenduri sehari, boleh buat hari minggu apa. Lain la kalau nak buat kenduri 3 hari 3 malam kan, memang patut la buat masa cuti sekolah..hehe.. Ni just pendapat aku jela. Kalau ada yang  sentap nanti, aku tak nak tanggung ye..


Oh, panjangnya mukadimah aku sampai dua perenggan..haha..


Kesilapan.

Aku yakin semua orang pernah buat silap. Cuma bezanya silap kecik atau besar. Kata orang, dari kesilapanlah kita belajar untuk menjadi lebih baik dan tidak mengulangi lagi kesilapan yang sama. Tapi, kadang-kadang kita tetap jugak melakukan kesilapan yang sama. Kenapa? Why? Kalau kesilapan kecik, mungkin boleh la dimaafkan.Tapi bagaimana kalau kesilapan besar yang mungkin mengubah hidup kita? Mesti rasa diri sangat loser giler dan putus asakan? Pernah rasa camtu? Well, aku pernah..Dulu la..Silap apa? Biar la aku jer yang tau. Tapi aku go on jer macam takde apa-apa.




Cakap pasal ni, teringat aku kisah makcik ni yang kena tipu sehingga RM5 juta baru-baru ni. Hanya kerana tersilap mempercayai seseorang yang tak pernah dikenali secara berdepan. Cinta ke mana, harta pun kemana. Habis segala harta hilang, lalu apalagi yang tinggal? Hanya penyesalan..Sabar yer makcik




Atau mungkin jugak silap macam brader kat bawah ni yang tersilap memotong kepala isterinya ketika pertunjukan silapmata yang dilakukan. Kan sudah jadi duda dan banduan? No turning back now..Kena berani hadap la kalau dah buat silap.




Apa pun jadikanlah kesilapan yang pernah dilakukan sebagai ingatan untuk menjadi manusia yang lebih baik dan janganlah jadikan ia sebagai penghalang untuk maju. Jangan takut untuk mencuba hanya kerana bimbang mengulangi kesilapan yang sama. Beri peluang kepada diri anda dan hadapilah hari-hari seterusnya dengan penuh yakin dan senyuman yang lebar..hehe..




Eh, dah panjang pulak jadinya. Hajatnya nak tulis pendek jer tadi sebenarnya..hehe..


Okeh la, dah lewat malam ni aku nak tido. Apa aku merepek ni pun aku tak tau.. Inilah padahnya kalau membebel dalam keadaan mengantuk dan mamai, jadi merapu..Sekian


Wokeh,ciossu


p/s: The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one – Elbert Hubbard